Marabo . welcome - to the place they call my life .

'pengar är inte allt ..'

Publicerad 2010-04-05 20:06:22 i real life of .,

Är det ordspråket så väl genom tänkt ?
För vad skulle hända - om man inte hade pengar .

- jo, man skulle antagligen måsta bo på gatan , inte kunna äta
Helt enkelt inte leva som man är van vid .

Att alltid kunna säga 'pappa/mamma betalar' är egentligen fel .
Jag är just en 'pappa betalar' - flicka .
Men nu är det slut med det !

Det är själviskt att sätta sina föräldrar att betala något som man sedan kommer kalla
'sitt eget' , för det är ju inte så !

Visst , vissa saker 'hör ju nästan till' att föräldrarna köper till en, att de betalar det ,
såsom (enligt mej) ;
- Mopokort .
- Moped .
- Betala lite flyttsaker då man flyttar ut .
- Mat .
- Telefonräkningar (tills man fyllt 18) .
- Måttligt med kläder .


Men nu börjar ju åldern komma
(enligt mej) så dags att ta lite mer ansvar .
Iställe för att genast använda upp alla pengar på ex. godis , så kan man kanske
spara till något man vanligtvis skulle sätta pappa och betala .

Har man fyllt 15 eller är av årgången -95
och skall fylla 15 - så är det ju lätt att skaffa sommarjobb
eller ja, jobb .
Tjäna egna pengar, tänk hur skönt att tänka 'detta arbetade jag själv till!' .
http://www.usm.maine.edu/reslife/CIA/CIA%20img/Fist%20of%20Money.gif
Första gången jag arbetade ihop egna pengar, var i min farbrors STORA växthus i åboskärgård ,
Isaksson's
- ni kan fast googla om ni inte tror på mej :D
Men i alla fall , jag var 10 år - 10 !
Arbetade i 2 veckor i fem timmar / dag . (av egen begäran , liten duracell kanin och så .. )
Med en lön på 8 euro/timmen , fina pengar mina vänner .

Jag har flera gånger jobba där, har också haft vänner med som även tjänat pengar .
Såsom Emma, Ela och Nelly .

I år vet jag verkligen inte vad jag skall göra för att få pengar .
Eller mera nog nu .
I sommar kan jag säket arbeta på växthuset igen (plockar ex. tomates, gurkor, paprikor ..)
Skall kanske in till en liten butik nära mej, och kolla om de har jobb, haha .
Marie som butiksarbetare .

In case om någon inte vet vad jag talar om, så Henelius .

Men nu kom jag massor av mej i inlägget så jag tänker nog ta och avsluta innan jag
stökar till ennu mer .

skriver mera genast efter det här !

http://www.isakssons.fi/img/isakssons_brand/belysning.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela