Marabo . welcome - to the place they call my life .

☆ onko sulla pokkaa?

Publicerad 2011-02-26 21:20:35 i real life of .,

Måste få skriva av mej lite. Så ni som inte orkar läsa, inte bryr er om vad som snurrar runt i
min hjärna, eller allmänt har bättre för er kan skita helt i detta inlägg :)

Jag går ju iår ut nian. Närmare bestämt om ca. 3 månader, skulle jag tro.
På måndagen, nu efter sportlovet - skall en blankett vi fyllt i vara inlämnad till studiehandledaren så vi
får skicka vår insökan till skolor via näten.. På måndagen börjar vi välja vilka skolor vi skall söka till efter
nian. Vart ska jag söka? Det är väl där som det hela börjar..

Hela sjuan och åttan hade jag ingen aning. Jag insåg liksom inte att tiden gick framåt.
Plötsligt stod jag där, mitt i aulan - och hade börjat mitt sista åt på högstadiet. Paniken steg.

I tysthet tänkte jag varje dag vad fan jag skulle göra med mitt liv. Vill jag studera något specifikt yrke?
Sen märkte jag, att jag hade mer problem än det.

Vad fan vill jag ens arbeta med som vuxen? Ens en liten hint av intresse till någo yrke skulle ha varit
helt trevligt men nej, ingenting. Min hjärna var helt tom på idéer.

Många av människorna kring mej talade om att studera sej till flygvärdinnor och saker.
Så jag tror jag intalade mej att det var det jag också ville. Men jag har nu insett att jag verkligen inte vill det.

Åland, det var dit jag skulle. Jag skulle utbilda mej till en servetris. Precis som min syster.
Ja, det var det jag skulle!
Det är det inte längre ..

Servetris skulle vara roligt. Men jag är inte redo att förstöra min rygg. Servetris är rent ut skitjobb och
lönen är inte så bra den heller. Mycket slit för liten slant, som Hajje sa!
Min syster, hon var - vadå? Kanske 19-20 när hennes alla jävla ryggproblem började.
Min rygg mår skit som den gör så jag skulle aldrig klara av det, fysiskt.

Jag är också en stor beebis.
Skulle inte klara mej ensam i Åland. Kom igen, jag är femton år och jag
skulle rent av antagligen komma sent varje dag till skolan om inte min pappa skulle vara hemma på
mornarna och se till att jag lyfter min röv från sängen.
Jag bor kanske 1,5 - 2 kilometer från skolan, jag har alltid fått skjuts till skolan, aldrig behövat gå.

Jag får mat på bordet när jag ber om det och mina kläder kan jag tvätta när jag tycker.
Jag har två föräldrar som bryr sej om mej och har hjälpt mej ur en massa olika knipor.
Jag erkänner det inte ofta men jag har det rätt så bra ställt.

Varför skulle jag vilja fly från det?


Jag hinner bli vuxen. Jag behöver inte flytta hemifrån nu redan.
Jag tänker stanna i Karis (kommer mycket möjligt ångra detta senare..).

Men vad ska jag göra efter nian?
Stavas Karis Billnäs Gymnasium. Jag har ingen aning om jag kommer klara av gymnasiet.
Men man måste väl chansa. Med mitt medeltal är jag redan inne i skolan.
Studiehandledaren har talat med mina läraren och de har sagt att jag skulle klara mej bra.

Så, man kan väl lika bra chansa och från en bra grund för en vidareutbildning.
Jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra efter gymnasiet - men det gör inte heller något.
Man får ju liksom 3 års mer betänke tid genom gymnasiet.

Flygvärdinna klingar ennu i mina öron. Skulle vara roligt. Men jag är inte säker.
Men gymnasieutbildning kan ju aldrig skada endå så.

Jag tänker göra såhär, tror jag. Jag kommer kanske ångra mitt val. Jag kommer kanske ångra att
jag inte provar ett gymnasie utanför delarna jag är uppväxt i, att jag inte ger mej ut i världen.
Men det är väl mitt eget problem.

Jag skulle behöva tala med någon som går i gymnasiet om hur det är där.

Men ja, det får bli till den gången.

--
GRATTIS TILL DEJ SOM LÄSTE HELA SKITEN TILL SLUT. Du är värd ett diplom eller nåt'.
Men om nån från gymnasiet läst detta, så kan du/ni kommentera hit och berätta hur
ni kom fram till att ni skulle till gymnasiet, hur ni trivs, om ni ångrar er och om det är mycket
extra jobb och slit? Ennu till om det varit värt det.. Skulle vara till mycket hjälp!
Tack.




Kommentarer

Postat av: sindy

Publicerad 2011-02-26 22:35:55

Hej hej, jag had samma problem på nian som du så det blev gymnasiet till sist så att jag had som du skrev 3 år extra att fundera på vad man ville göra och jag kan säga det hjälpte och behövdes för nu vet jag exakt vad jag vill bli efter gymnasiet. Jag trodd jag aldrig skulle klara av det och att när provveckan kommer så skiter det sig rejält men ack så fel jag had. De är inte så mycket jobbigare som man tror, men såklart är det krävande, första provveckan som kom var ju lite jobbig nog när man aldrig förr har haft 5 prov efter varann. Men det gick riktigt bra, jag läst dagen före till provet och lyckades få godkänt på allt jag skrev. Vill man få bra vitsord så kräver det lite mera läsning men annors går det fint. Sedan är många prov som hissan tex att man får välja 3 frågor av 5 som skall besvaras och då har man chansen att välja frågor som man är bra på och redan om man har 6p så är man godkänd! Och har man tur får man 6p på bara en fråga. Sedan lektionerna är precis som i högis enligt mig och sen finns det massor av håltimmar som man verkligen uppskattar. Visserligen finns det projekt som skall göras osv men dom är också precis som i högis sedan beror det bara på hur mycket man vill satsa, såna ämnen man inte tänker skriva

studenten i behöver man it satsa till 1000 på utan tar dom chill bara, och sådan man vill skriva kan man ju satsa lite mera på. Och eftersom man skall skriva dom så gillar man de säkert och då är det inga prolem att satsa lite. Så gymnasiet är ingen match men man måste nog lite skärpa sig man kan inte bara slappa och sitta på serendi varje lektion men man kommer snabbt in i systemet och även jag skippar en lektion nu och då för att antingen fara hem heller på kaffe ;) Men ändå har jag klarat mig och kommer skriva första student provet om 2 veckor och känner mig ganska säker på det också, jag har valt ett ämne som jag kan och det gör de lättare. De e oxå ett plus med gymnasiet att när du har alla obligatoriska kurser klara så satsar du på sånt du gillar och tkr om så kommer du klara det! Så kom till gymnasiet bara, du kommer nog klara det precis lika bra som alla andra. Det är en ganska så chill skola att studera i och absolut inget man skall stressa över, såklart finns det vissa stunder där du har en del projekt som skall göras men de gäller bara att dela upp de och ta ansvar så går de, gymnasiet skall ju göra dig redo att fara och studera till universitet om du så vill så ibland måst man nog skärpa sig och inse att ibland är det tufft och mycket att göra men man har då redan kommit in i systemet och skippat den lata högis stilen så då e de inga problem mera, de kommer naturligt TRO MIG. Om såna som aldrig nästan e i skolan klara de så klarar du också! :)

Hoppas det hjälpt dig något :)

Postat av: Mimmi

Publicerad 2011-02-26 23:35:43

Det heter kåldolmar och servitris* . Annors så är gymnasiet knappast något man kan ångra så mycket .. Jag menar , man kan göra ungefär vad man vill efteråt? Till och med fara till yrkis om man vill .

Postat av: Melina

Publicerad 2011-02-26 23:44:16

Diplom och apploder till mig!

Jag har ju int någå erfarenheter alls av gymnasie och har ingen aning om va man ska göra typ. Men ja ska själv antagligen fa ti KBG. Så fa dit elr så tar du ett mellanår och så studerar du tillika som jag elr så tar du de på fyra år, så blir de it så tungt. :)

Postat av: sindy

Publicerad 2011-02-27 12:20:57

Varsågod bara :) Och tack så mycket ;)

Postat av: janina

Publicerad 2011-02-27 16:45:10

Du väljer absolut rätt, jag jobbade på praon i knäppen och jag har haft lite nu som då rygg problem mn den smärtan när man gick i sängen glömmer jag aldrig. Haha :D d va jätte pain noog. O ja tala me dem som jobba där, e d sn kiva o lukta mat hela tiin o haa ont i ryggen och fötterna varje dag? FLygvärdinna skulle väll nog vara helt coolt men tänk först typ 12 timmar ti någo Kina sn fåå du sova 12 timmar typ o äta o sn flyga tibaka od u måst passa upp alla som gnäller o jomar o allt ;o tungt sekert när man e sådää 50 + ! men inget illa menat mot dem som väljer, All lycka till er och jag lyfter hatten till er fö ni orkar! skulle nog inte själv, haha :) Gymnaise ger dessutom 3 år att tänka, man kan alltid byta om man märker att man vill till yrkkis och kan ennu få kurser till godo:) + du fåå leva ennu hemma me mamma o pappa men d finns ju andra gymnasier om du vill bort av Karis. Dessutom så om du går yrkkis kan det vara svårare att fast slippa in till någon skola genast. :) m d e e hlt hu man vill o man kan ju alltti ta fler kurser :) gymnasie kan man juu också draa lite chilligare på 4 år om man vill satsa på någo annat :D dessutom finns ju kombi. Men man kan ju altti gå fler skolor och studera vidare.

DU orkar noo knappast ees läsa allt :D hahah!

Postat av: Soffi

Publicerad 2011-02-27 17:10:36

Mariee ja ha undra på helt samma sak ja ingen aning mer om va ja ska välja ja ha vilja ända sen 8:an bli närvårdare men nu har ja ingen aning för ja sku kanske ändå vilja till gymnasie så vi har samma problem helt enkelt:D

Postat av: 1sssu

Publicerad 2011-02-28 17:46:09

Javisst. Gymnasiet stänger ju inga dörrar som tex yrkkis gör i vissa brancher. Det är säkert mycket jobb och många timmar man måste sitta på stolen och läsa. Du skall med tänka på att det inte bara är de 3 åren utan också de 3-4-5 åren som kommer efter det för i yrkkis får du ett yrke efter 2.5-4 åren men gymnasiet är inte det samma för du måste fortsätta studera ifall du vill få ett yrke. svårt val men gymnasiet ger ju tid o tänka, men om man vet att man inte orkar läsa/bry sig om skolan så kan man väll välja ngt lite lättare? För de räcker ju int me de att man kommer in fö de e där läsandet börjar :) hah lite underlig text i know men hoppas de nu hjälper dig ens lite med ditt val :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela